2023, Tocht 37

29 april tm 8 mei: De Friesche Wadden, Deel 1

Tiendaagse tocht naar Terschelling en Vlieland. Op de heen- de terugweg de resterende plaatsen in Flevoland compleet gereden. Totaal: 1.151,6km

Dag 1, Veldhoven-De Glind (135,4km)

Wat later op de ochtend aan de tocht begonnen. Zoals nu een beetje gewoonte begint te worden op de eerste dag. Toch nog een aardige afstand voor de boeg. Via Oirschot en Boxtel naar Den Bosch. Daar nog even koffie gedronken en geluncht bij Luc en weer verder door richting het noorden. Onderweg kwam ik langs de bekende, ronde bolwoningen. Lijkt me niet echt praktisch wonen … In Maasdriel nog wat kersverse witte bordjes gefotografeerd die de gemeente er vorige jaar heeft geplaatst. Grappige plaatsnamen ook; Rome, Californië, Veluwe … door het land van Maas en Waal en nog net de laatste pont van Wamel naar Tiel gehaald. Daarna het veer van Eck en Wiel naar Amerongen en uiteindelijk op camping Folda bij De Glind beland, waar Hugo op me wachtte met zijn parachute … en een koud biertje.

Dag 2, De Glind-Apeldoorn (96,7km)

Eigenlijk zou ik vanuit hier verder naar het noorden moeten, via Flevoland richting de Friesche Waddeneilanden. Ik besloot echter een tochtje door het noordwesten van protestants Gelderland te maken, zodat ik daar alvast een deel compleet heb. Flevoland moet wachten tot morgen. De eindbestemming voor vandaag is Apeldoorn, via het uitgestrekte bosgebied bij Radio Kootwijk. Apeldoorn is voor mij een bekend en centraal logeeradres bij ome Roel en tante Frieda. Bedankt maar weer luitjes!

Dag 3, Apeldoorn-Lemmer (134,3km)

Vanuit Apeldoorn nu maar noordwaarts. Door Vaassen en bij Elburg richting Biddinghuizen. Een flink stukje heen en een flink stukje weer terug voor één bordje. Daarna via Kampen weer terug in Flevoland, maar nu in de Noordoostpolder. Aldaar van Ens naar Bant, via Kraggenburg, Marknesse en Luttelgeest. Het begon al donker te worden, maar gelukkig stonden mijn ouders al met de camper in Lemmer, waar we elkaar zouden treffen. Zij hadden alvast een plekje voor mijn tent gereserveerd, zodat ik lekker rustig aan kon doen. Thanks pap en mam!

Dag 4, Lemmer-Hindeloopen (61,8km)

Fryslân! Mijn ouders besloten door te rijden naar Harlingen met de camper. Ik zou er 2 dagen over doen om daar te komen. Mijn stop voor vandaag is Hindeloopen. Voordat ik naar Terschelling en Vlieland ga, wil ik eerst een groot deel van het westen van Friesland compleet fietsen. Het is mooi hier! Overal water, oude hoeves en nostalgische dorpjes. Ook nog langs werelderfgoed het Woudagemaal gefietst. Dit is het oudste, nog werkende stoomgemaal ter wereld.

Dag 5, Hindeloopen-Harlingen (87,9km)

Op naar Harlingen, waar ik morgen en overmorgen de boot naar Terschelling en Vlieland zal pakken. Eerst richting Workum. Bij Lytse Gaastmar nog met een klein, oud pontje het water over. De schipper was erg aardig, net als zijn hond. Verder door Bolsward en noordwaarts door Witmarsum. Ruim op tijd op de camping, vlak aan de Waddenzee. Hoi pap en mam! Jullie hier?

Dag 6, Harlingen-Terschelling-Harlingen (55,3km)

Terschelling. Ondanks dat het verder varen is dan Texel, vind ik het hier wel mooier. Terschelling is wat lang gestrekter dan het bollere Texel. Veel plaatsen liggen aan de zuidkant, terwijl het strand vrijwel de gehele noordkant bedekt. Het midden bestaat uit vele duinen en bossen. Het weer zit aardig mee vandaag. Niets dan zon! Ik fietste oostwaarts richting Oosterend. Helaas was het bordje Striep/Seeryp, dat er ooit heeft gestaan, verdwenen. Vanuit Oosterend fietste ik noordwaarts richting het strand waar een lekkere koude limonade en de lunch op me wachtten. Prachtig fietsen door de duinen, ging ik weer zuid-westwaarts. Een efficiënt rondje, maar niet de langste route. Ik kom nog een keer terug, maar dan langer dan een middagje.

Dag 7, Harlingen-Vlieland-Sneek (100km)

Vandaag op de boot naar Vlieland. Deze overtocht duurt een stukje langer dan de boot naar Terschelling. Op heel Vlieland is maar 1 plaatsnaambord te vinden; Oost-Vlieland. Toch een mooi ochtendje uit geweest. Vlieland ben je zo rond gefietst. De haven, een uitkijktoren, de vuurtoren, wat bos, wat strand en een leuke winkelstraat. Lekker weg van de drukte in de rest van NL. Rond de middag was ik alweer terug in Harlingen. De mensen van rederij Doeksen keken me verbaasd en bijna teleurgesteld aan. Dat was blijkbaar het kortste retourtje Vlieland dat een toerist ooit heeft gedaan. Ik zat langer op de boot, dan op Vlieland. Na de lunch met mijn ouders in Harlingen, fietste ik verder richting Sneek. Daar wachtten zij wederom op me met de camper. Ameland en Schiermonnikoog zullen moeten wachten tot aan mijn volgende tocht in september.

Dag 8, Sneek-Kuinre (101km)

Het is langzaam wel weer tijd om terug te gaan naar het zuiden. De eindbestemming voor vandaag ligt in Overijssel in het plaatsje Kuinre. Het landschap onderweg is Friesch. Overal in Friesland staan oude stelpboerderijen. Deze zijn te herkennen aan de 2 verschillende kleuren dakpannen; zwart voor het voorste woongedeelte en rood voor het achterste stalgedeelte. Een erg kenmerkend beeld.

Dag 9, Kuinre-Zeewolde (158,6km)

De resterende plaatsen van Flevoland ga ik vandaag fietsen. Van Kuinre gaat het richting Emmeloord en via het werelderfgoed Schokland richting Lelystad. Daar lag een oude VOC replica in de haven waar ik ooit over gelezen had. Van Lelystad besloot ik de N-weg naar Almere te volgen, langs de Oostvaardersplassen. Helaas zag ik het natuurgebied steeds van een afstand liggen. Misschien had ik een mooiere route kunnen omfietsen, maar vandaag wordt sowieso al een lange dag. Na Almere staat de eindbestemming voor vandaag, Zeewolde, namelijk ook nog op het programma. Almere is trouwens een rare stad met rare mensen. Iemand vroeg me nog of ik “flakka” wilde kopen. Nee bedankt, ik hou het bij koffie en een worstenbroodje.

Dag 10, Zeewolde-Veldhoven (220,6km)

Op naar huis! Zoals inmiddels ook gewoonte begint te worden, is de laatste dag ook de langste dag. Omdat ik geen camping meer hoef te plannen, kan ik zo laat thuiskomen als ik wil. Diep in de nacht begint een beetje de norm te worden. Alles onder de Maas kan ik blind fietsen, zonder navigatie. De rit vertrekt dus uit Zeewolde en gaat via Harderwijk richting Barneveld. Zigzaggend pikte ik zoveel plaatsen mee als ik kon. Ik twijfelde waar ik de Waal zou oversteken. Uiteindelijk werd het nog een stukje om, via Hoenderloo, Arnhem en Nijmegen. Zo kon ik mooi nog een stukje Veluwe meepikken. Bij Heumen de Maas over en vanuit daar via Volkel en Gemert naar Veldhoven. Het was weer een mooie tocht! Morgen maar eens uitslapen.